Ett fint sätt för företag att visa sin uppskattning över sina medarbetare är att ibland lyxa till det med en festlighet och anordna ett roligt event som alla är inbjudna till. Dessvärre lyckas inte alla dessa firmafester bli så roliga som man hade kunnat förvänta sig och i vissa fall kan de till och med bli ett riktigt fiasko. Därför är det viktigt att man vet hur man bör gå tillväga innan man sätter ett datum och börjar informerar alla anställda om vad som komma skall.

Oavsett om man bestämmer sig för att fixa ihop en fest, konferens eller en kick-off krävs det en hel del planering kring arrangemanget, vilket både tar tid och ofta kostar en hel del pengar. Är man en duktig planerare så kan det bli en riktigt kul och lyckad dag, framför allt om man är noga med att tänka klokt kring valen av aktiviteter så alla kan vara delaktiga.

Beroende på vad för typ av evenemang man tänkt anordna bör man se över antalet deltagare. Rör det sig om exempelvis en konferens är det ofta en mindre skara människor som deltar jämfört med en firmafest eller en kick-off. Det kan göra att vissa aktiviteter kan vara lämpligare än andra. Exempelvis är det inte speciellt passande att ta med sig 50 personer till en bowlinghall för att ha en firmafest där, men det hade annars varit ett utmärkt evenemang för en grupp på 5 – 10 personer.

Det finns egentligen inga skrivna regler som bestämmer när eller hur man ska arrangera en festlighet, utan det får företaget avgöra. Dock brukar en kick-off vanligtvis ske efter semestern eller juluppehållet, men kan även förekomma om det rör sig om ett nystartat företag. Efter att man haft ett event är det vanligt att man tillsammans reflekterar över vad man lärt sig och om det var givande. Detta sker främst i samband med teambuildingaktiviteter.